Μαθητική Εβδομάδα Δράσης 2023: Μέσα από τη δημιουργία, τα παιδιά γίνονται πολίτες του κόσμου

«Κυρία, είναι από τις πιο όμορφες δραστηριότητες που κάναμε φέτος!» είπαν τα παιδιά από το 3ο Γυμνάσιο Ορεστιάδας που συμμετείχαν στη φετινή Μαθητική Εβδομάδα Δράσης, ενώ αναρωτήθηκαν: «Θα μπορέσουμε να το κάνουμε ξανά του χρόνου;». Αντίστοιχα, τα παιδιά από την 6η τάξη του 12ου Δημοτικού Σχολείου Κοζάνης είπαν πως τους ενθουσίασε τόσο πολύ το επιτραπέζιο παιχνίδι με τις κάρτες, που αποφάσισαν να ετοιμάσουν και άλλες καρτέλες με λέξεις-φράσεις για να Actionάρουν (αντί του Ρουκ-Ζουκάρουν). Τα παιδιά από το Νηπιαγωγείο «Παραμυθένια Πολιτεία», μιλώντας για τα χιλιόμετρα που διανύουν τα τρόφιμα για να φτάσουν στο πιάτο μας,  κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι «η μπανάνα κάνει πολλά μπανανοχιλιόμετρα», ενώ τα παιδιά από το 1ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας είπαν για την αγαπημένη τους πιπεριά Φλωρίνης, την οποία έκαναν και αφίσα: «Να’ τη πάλι η πιπεριά που μας ταΐζει η γιαγιά!»

Χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες συμμετείχαν στη φετινή και 19η κατά σειρά Μαθητική Εβδομάδα Δράσης που συντονίζει η ActionAid, η οποία αυτή τη σχολική χρονιά εστίασε σε 3 από τους 17 Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης: στον Στόχο 3 για την Καλή Υγεία και Ευημερία, στον Στόχο 12 για την Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή και στον Στόχο 13 που είναι η Δράση για το Κλίμα. Στη δράση συμμετείχαν με μεγάλο ενθουσιασμό σχολεία από όλη την Ελλάδα και από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, τα οποία φέτος είχαν στη διάθεσή τους έναν εκπαιδευτικό οδηγό, καθώς και ένα εκπαιδευτικό κουτί που περιλάμβανε ένα γλωσσάρι με βασικούς όρους της φετινής θεματικής, ένα ημερολόγιο δράσεων με τις Παγκόσμιες Ημέρες που σχετίζονται με τη φετινή θεματική και ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με κάρτες για όλη την τάξη.

Για να μπορέσουμε να μάθουμε περισσότερα για την υλοποίηση της δράσης από τα σχολεία μιλήσαμε με τις δασκάλες 4 σχολείων και μας μετέφεραν την εμπειρία τους και φυσικά τις αντιδράσεις των παιδιών!

Πώς τους φάνηκε λοιπόν η συμμετοχή στη δράση;

Το γλωσσάρι, καθώς και οι δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας όπως μας είπε η Βιβή Τόγιαλου από το Νηπιαγωγείο Παραμυθένια Πολιτεία, τράβηξαν το ενδιαφέρον των παιδιών και παρόλο που οι όροι αρχικά φάνταζαν δύσκολοι ως προς την επεξήγησή τους, ειδικά σε παιδιά Νηπιαγωγείου, τελικά τα βοήθησαν να συνδέσουν την ορολογία με την πράξη, μέσα και από τη δική τους ζωή και τα δικά τους βιώματα σχετικά με την υγεία και την κατανάλωση. Τα παιδιά όλο τον χρόνο δούλευαν πάνω σε projects που σχετίζονται με το περιβάλλον και το αποτύπωμα που αφήνουμε στον πλανήτη, έτσι η δράση συνδέθηκε πολύ καλά με τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών, εμπλουτίζοντάς τες με τον καλύτερο τρόπο.

Στη φωτογραφία οι καρτέλες του quiz που έφτιαξαν τα παιδιά από το 3ο Γυμνάσιο Ορεστιάδας.

Η φετινή Μαθητική Εβδομάδα Δράσης επικεντρώθηκε σε θέματα τα οποία στη σημερινή εποχή επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο και την ποιότητα ζωής μας, ξεκινώντας από τη δική μας υγεία και κατ’ επέκταση την υγεία του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζούμε και δραστηριοποιούμαστε, ανέφερε η Μαριανού Δήμητρα, δασκάλα από το 1ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας. Η κ. Μαριανού σημείωσε ότι η φετινή θεματική της Μαθητικής Εβδομάδας Δράσης απάντησε στην ανάγκη που υπάρχει στη σημερινή εποχή τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τον πιο «παραδοσιακό» και υγιεινό τρόπο διατροφής, καθώς και στην ανάγκη να γνωρίσουν και να αντιληφθούν τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει ο σύγχρονος τρόπος διατροφής και ζωής στους ανθρώπους και στο περιβάλλον. Στόχος, όπως είπε, είναι να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά και να αρχίσουν να αναζητούν τρόπους λύσης των προβλημάτων που καθημερινά ακούν ότι υπάρχουν.

Αντίστοιχα, η Νάτση Πολύμνια, δασκάλα της 6ης τάξης του 12ου Δημοτικού Σχολείου Κοζάνης, είπε πως κάθε χρόνο συμμετέχουν με το σχολείο της στη Μαθητική Εβδομάδα Δράσης και ο κυριότερος λόγος είναι ότι μέσα από τις προτεινόμενες δράσεις ενισχύεται η ενσυναίσθηση, η ατομική ευθύνη και η  πολιτειότητα και οι μαθητές και οι μαθήτριες αισθάνονται πολίτες του κόσμου με έντονη την αίσθηση της συλλογικής ευθύνης, ξεφεύγοντας από τον μικρόκοσμο της σχολικής κοινότητας.

Η Καλαντζή Βασιλική, δασκάλα στο 3ο Γυμνάσιο Ορεστιάδας, σχολίασε τη φετινή δράση, σημειώνοντας πως πρέπει να αλλάξει ο τρόπος που βλέπουμε τον πλανήτη μας, να δούμε τις ανάγκες και να ακούσουμε αυτό που μας «φωνάζει», καθώς όπως τόνισε «δεν είμαστε μόνοι και αυτό θέλαμε να το γνωστοποιήσουμε τόσο στους μαθητές που έλαβαν μέρος στη δράση, όσο και στο υπόλοιπο σχολείο που είδε την υλοποίησή της στο σχολικό περιβάλλον». Με κινητήριο δύναμη τη δημιουργικότητα και την έμπνευση τα παιδιά αποτύπωσαν όσα μελέτησαν και έμαθαν, χρησιμοποιώντας υλικά από τη φύση, δουλεύοντας σε ομάδες και εκφράζοντας ελεύθερα τον τρόπο σκέψης τους.

Στη φωτογραφία, ένα κολάζ με καλλιτεχνικές δημιουργίες από τα παιδιά του Νηπιαγωγείου "Παραμυθένια Πολιτεία".

Πώς έγινε η εφαρμογή στην τάξη και ποιες ήταν οι αντιδράσεις των παιδιών;

Στο Νηπιαγωγείο Παραμυθένια Πολιτεία, ασχολήθηκαν μία εβδομάδα με τη δράση, η οποία ξεκίνησε με ένα βιβλίο που αναφέρεται στη σωστή διατροφή και την κατανάλωση υγιεινών τροφίμων. Με αυτή την αφορμή, τα παιδιά ανέφεραν ποια θεωρούν υγιεινά τρόφιμα, χωρίζοντας τα σε φρούτα και λαχανικά, ενώ στη συνέχεια ψήφισαν τα δύο δημοφιλέστερα από τις δύο κατηγορίες και μετά μίλησαν για τα τροφοχιλιόμετρα. Αυτή η δραστηριότητα κέντρισε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των παιδιών, τα οποία έφτιαξαν δρόμους για μερικά από τα τρόφιμα με τη χρήση παιχνιδιών και συζήτησαν για το πόσο μεγάλος είναι ο δρόμος που διανύει ένα φρούτο ή λαχανικό για να έρθει στο πιάτο μας και πώς αυτό επηρεάζει το περιβάλλον. Κάποια παιδιά είπαν: «Κυρία, εγώ στο χωριό μου τρώω ντομάτες από τον κήπο του παππού μου. Στο χωριό πάω με το αυτοκίνητο, άρα δεν κάνουμε τόσο κακό». Τα παιδιά λοιπόν διάλεξαν τη ντομάτα σαν βιώσιμο τρόφιμο που θα έκαναν αφίσα, καθώς όπως είπαν «είναι ζουμερή και έχει τέλειο χρώμα», μίλησαν για τον κύκλο ζωής της ντομάτας και έφτιαξαν και ένα σύνθημα: «Πάρτε τη ντομάτα ελληνική για να μην κάνει μεγάλη διαδρομή».

Ζωγραφιά από το Νηπιαγωγείο "Παραμυθένια Πολιτεία"

Τα παιδιά από το 1ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας, ανταποκρίθηκαν άμεσα και αβίαστα όπως μας είπε η δασκάλα τους, καθώς ζώντας σε επαρχιακή πόλη κοντά σε γιαγιάδες και παππούδες, είναι εξοικειωμένα με τον πιο παραδοσιακό τρόπο ζωής και διατροφής και έχουν μάθει να αγαπούν και να θέλουν να προστατέψουν τη φύση. Έτσι διάλεξαν την κόκκινη πιπεριά Φλωρίνης που  βρίσκεται στο τραπέζι των Φλωρινιωτών όλο τον χρόνο και της έφτιαξαν και ποιηματάκι: «Πιπεριά μου δροσερή, κόκκινη μοσχομυριστή, νόστιμη και γυαλιστερή, θα σε φάω γεμιστή. Στο τηγάνι αν σε ψήσω, βιταμίνες θα γεμίσω για να γίνω δυνατός και να φεύγει μακριά μου κάθε είδους ιατρός».

Ζωγραφιά από το 1ο Δημοτικό Φλώρινας

Στο 3ο Γυμνάσιο Ορεστιάδας, οι εκπαιδευτικοί συνεργάστηκαν και προσέγγισαν το θέμα διαθεματικά με στόχο την καλύτερη και πολύπλευρη προσέγγιση των στόχων. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με τεράστιο ενθουσιασμό και ενδιαφέρον! Συζήτησαν για το πώς συνδέεται η σωστή διατροφή με την υγεία, πόσο σημαντικό είναι να καταναλώνουμε υπεύθυνα και με μέτρο και πώς η υπερκατανάλωση επηρεάζει το κλίμα. Ακόμα μίλησαν για τις βιώσιμες κοινωνίες, χωρίστηκαν σε ομάδες για να βρουν το θέμα της αφίσας τους και τα υλικά που θα χρησιμοποιούσαν και βγήκαν στον προαύλιο χώρο του σχολείου για να βρίσκονται σε εξωτερικό περιβάλλον. Αυτό κίνησε το ενδιαφέρον και της υπόλοιπης μαθητικής κοινότητας και έφερε την ερώτηση: «Θα το κάνουμε και εμείς αυτό, κυρία;»

Στη φωτογραφία, η ζωγραφιά ενός παιδιού από την Ορεστιάδα απεικονίζει ένα σπίτι.

Τα παιδιά από την 6η τάξη του 12ου Δημοτικού Σχολείου Κοζάνης άρχισαν να διερευνούν το εκπαιδευτικό υλικό αμέσως μόλις το παρέλαβαν, ενώ τους κέρδισε το παιχνίδι με τις κάρτες, που αποφάσισαν να το παίξουν σαν το Ρουκ Ζουκ. Το συγκεκριμένο παιχνίδι, όπως μας είπαν, αποτέλεσε  έναν ευχάριστο τρόπο για να μάθουν να περιγράφουν έννοιες και ορισμούς που αφορούν άμεσα τη ζωή και καθορίζουν την ποιότητά της, ενώ ανάρτησαν το ημερολόγιο με τις Παγκόσμιες Ημέρες σε κεντρικό σημείο του σχολείου, για να το βλέπουν και οι μαθητές των άλλων τάξεων.

Στη φωτογραφία μια ζωγραφιά ενός παιδιού από το 12ο Δημοτικό Σχολείο Κοζάνης. Στη ζωγραφιά απεικονίζεται ο κρόκος της Κοζάνης.

Ιδιαίτερη χαρά πήραν όταν έλαβαν τη βεβαίωση συμμετοχής και τα αναμνηστικά δωράκια, ενώ ενθουσιάστηκαν με τους σπόρους, τους οποίους και φύτεψαν σε γλαστράκια. Κλείνοντας, μας ευχαρίστησαν για την έμπνευση που παίρνουν μέσα από τις δράσεις μας να κάνουν όραμα ζωής τη φράση του Νίκου Καζαντζάκη: «Ν’ αγαπάς την ευθύνη, να λες εγώ, εγώ  μονάχος μου θα σώσω τον κόσμο. Αν χαθεί, εγώ θα φταίω».

Η φετινή μαθητική εβδομάδα Δράσης 2023 τελεί υπό την Αιγίδα της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και εντάσσεται στο ολοκληρωμένο  εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Η δύναμη στο πιάτο σου», που πραγματοποιείται με τη χορηγία της Lidl Ελλάς. Το πρόγραμμα θα συνεχιστεί και την επόμενη σχολική χρονιά και θα κορυφωθεί με τη Μαθητική Εβδομάδα Δράσης 2024. Καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, οι μαθήτριες και οι μαθητές θα συνεχίσουν να μαθαίνουν και να δημιουργούν για τις θεματικές μας, μέσα από διαγωνισμούς, βραβεύσεις και εκθέσεις έργων τους.