BET - Μια έρευνα για την ψηφιακή εκπαίδευση

Γιούλη Μεγαγιάννη
Εκπαιδευτικός Τομέας
Έρευνα για την ψηφιακή εκπαίδευση
Έρευνα για την ψηφιακή εκπαίδευση

Πόσο έτοιμο ήταν το εκπαιδευτικό μας σύστημα για την έλευση του COVID-19; Ποιες προκλήσεις αντιμετώπισαν οι εκπαιδευτικοί την περίοδο αυτή και ποιες οι ευάλωτοι μαθητές τους; Ποια η σχέση ψηφιακής εκπαίδευσης και συμπερίληψης;

Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα επιχείρησε να απαντήσει η έρευνα προσδιορισμού αναγκών σχετικά με την εκπαιδευτική καινοτομία και την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων στην COVID-19 και μετά την COVID-19 εποχή, η οποία υλοποιήθηκε ταυτόχρονα σε τέσσερις χώρες, και συγκεκριμένα στην Ελλάδα, την Ιταλία τη Ρουμανία και την Πορτογαλία, υπό τον συντονισμό μας. Συνολικά συμμετείχαν στην έρευνα 515 εκπαιδευτικοί, ενώ πραγματοποιήθηκαν και 18 συνεντεύξεις με ειδικούς σε θέματα ψηφιακής εκπαίδευσης, εκπροσώπους θεσμικών φορέων, μελών της διοίκησης σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών.

Αναφορικά με τα αποτελέσματα της έρευνας για την Ελλάδα, οι τρεις κύριες προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι εκπαιδευτικοί ήταν η πρόσβαση των μαθητών σε συσκευές, υπολογιστές, λογισμικό, η συμμετοχή μαθητών από σπίτια σε μειονεκτική κοινωνική θέση και η διατήρηση του ενδιαφέροντος και της συμμετοχής όλων των μαθητών.

Για τους ευάλωτους μαθητές, οι προκλήσεις αφορούσαν πρωτίστως στον υλικοτεχνικό εξοπλισμό δηλαδή η μη σταθερή σύνδεση στο διαδίκτυο και η έλλειψη συσκευών, υπολογιστών και λογισμικού αλλά και επαρκούς χώρου στο σπίτι και στη συνέχεια στην ικανότητά τους να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τα παιδιά έχαναν το κίνητρο και το ενδιαφέρον τους, αποστασιοποιούνταν, κουράζονταν ή δεν είχαν τις απαραίτητες ψηφιακές ικανότητες.

Επίσης, η έρευνα ανέδειξε τρόπους με τους οποίους η χρήση ψηφιακών εργαλείων στην εκπαίδευση μπορεί να συμβάλει στην αύξηση της συμπερίληψης, καθώς και εμπόδια που θα πρέπει να ξεπεραστούν προκειμένου η χρήση αυτή να μην έχει αρνητικό αντίκτυπο στη συμπερίληψη. Τα αναλυτικά αποτελέσματα της έρευνας θα είναι διαθέσιμα στο site μας. 

 


Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου “BET -  Beyond COVID-19- The new era of Teaching: Digital learning for social inclusion”, το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Erasmus + της Ευρωπαϊκής Ένωσης.