1. Στο football3 oι ομάδες αποτελούνται από αγόρια και κορίτσια και το παιχνίδι χωρίζεται σε 3 ημίχρονα: τη συζήτηση πριν από τον αγώνα, τον ίδιο τον αγώνα και τη συζήτηση μετά
2. Eίναι μια μεθοδολογία στη οποία εκπαιδεύτηκαν καθηγητές φυσικής αγωγής αλλά και φοιτητές/ριες του τμήματος ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος DIALECT3 που συντονίζει η ActionAid στο πλαίσιο της ενότητας: Sports For Inclusion.
3. Δεν αφορά μόνο τη φυσική κατάσταση αλλά και την κοινωνική και συναισθηματική διαπαιδαγώγηση των μαθητών και των μαθητριών και στην ουσία ένα βιωματικό εργαλείο που αποτρέπει την διαιώνιση των στερεοτύπων.
Στο ποδόσφαιρο δεν μετράνε τα γκολ. Τουλάχιστον όχι στο football3 το οποίο παίζεται με άλλους κανόνες κι έχει στόχο να συμβάλλει θετικά στις ζωές των κοριτσιών και των αγοριών που συμμετέχουν.
Δηλαδή πώς παίζεται;
Οι ομάδες αποτελούνται από αγόρια και κορίτσια και το παιχνίδι χωρίζεται σε 3 ημίχρονα: τη συζήτηση πριν από τον αγώνα, τον ίδιο τον αγώνα και τη συζήτηση μετά. Έτσι προκύπτει και η ονομασία του. Μετά την προθέρμανση- όλοι/ες οι παίκτες/ιες συγκεντρώνονται ώστε να συζητήσουν και να συμφωνήσουν τους κανόνες για τον συγκεκριμένο αγώνα. Η συζήτηση αυτή είναι η ιδανική στιγμή για να ξεκινήσει ένας διάλογος για μια αξία. Ας πάρουμε για παράδειγμα την συνεργασία. Οι παίκτες/ριες θα μπορούσαν να ορίσουν ότι ένα γκολ για να μετρήσει θα πρέπει η μπάλα να έχει περάσει τουλάχιστον από 3 παίκτες/ριες της ομάδας. Μόλις οι ομάδες συμφωνήσουν τους κανόνες, το παιχνίδι αρχίζει.
Μετά τη λήξη του αγώνα, οι παίκτες/ριες και από τις 2 ομάδες συζητούν τη συμπεριφορά τη δική τους και της ομάδας τους και αξιολογούν τον εαυτό τους αλλά και την αντίπαλη ομάδα με την υποστήριξη του/της μεσολαβητή/ριας που είναι ένας/μια έφηβος/η που γνωρίζει σε βάθος το παιχνίδι και την μεθοδολογία. Κάθε ομάδα καλείται να δώσει στους/στις αντιπάλους, πόντους για το αν έπαιξαν δίκαια το παιχνίδι, οι οποίοι προστίθενται στα σημεία του αγώνα και έτσι καθορίζεται στο σύνολο η νικήτρια ομάδα.
Το football3 “παίχτηκε” ήδη σε 14 γυμνάσια σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Εύβοια και Θεσπρωτία από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο 2024.
Το football3 είναι μια μεθοδολογία στη οποία εκπαιδεύτηκαν καθηγητές φυσικής αγωγής αλλά και φοιτητές/ριες του τμήματος ΤΕΦΑΑ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου μέσω του Ευρωπαϊκού Προγράμματος DIALECT3 που συντονίζει η ActionAid στο πλαίσιο της ενότητας: Sports For Inclusion. Οι καθηγητές/τριες εφάρμοσαν τη μεθοδολογία κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τους σε σχολεία σε όλη την Ελλάδα.
Είναι προφανές ότι το football3 δεν αφορά μόνο τη φυσική κατάσταση αλλά και την κοινωνική και συναισθηματική διαπαιδαγώγηση των μαθητών και των μαθητριών και στην ουσία ένα βιωματικό εργαλείο που αποτρέπει την διαιώνιση των στερεοτύπων.
Το football3 “παίχτηκε” ήδη σε 14 γυμνάσια σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Εύβοια και Θεσπρωτία από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο 2024. Δημιουργήθηκαν 36 σταθερές ομάδες football3 αποτελούμενες από 478 μαθητές/τριες ενώ άλλοι 721 έφηβοι/ες ήρθαν σε επαφή και γνώρισαν το πρόγραμμα . Κι αν στην αρχή της εφαρμογής του υπήρχαν ορισμένες αντιδράσεις, κυρίως αγοριών, σχετικά με την υποχρεωτική συμμετοχή κοριτσιών, την αλλαγή κατοχής της μπάλας από τουλάχιστον 3 παίκτες και των κανόνων καλής συμπεριφοράς προς την ομάδα και τον αντίπαλο, στη συνέχεια όλοι και όλες μπήκαν στο νόημα. Όπως λέει άλλωστε η Ελένη Ανδρέου, Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής στο Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Ευόσμου της Θεσσαλονίκης: “Το κέρδος για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες ήταν μεγάλο καθώς ενίσχυσε τις αξίες της αποδοχής και της αλληλεγγύης, που είναι και ο βασικός στόχος του προγράμματος”.
Το DIALECT3 πραγματοποιείται με τη χρηματοδότηση τους προγράμματος CERV-Citizens, Equality, Rights and Values της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υλοποιείται στην Ελλάδα από την ActionAid, το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο fyi.news.