«Το να βλέπεις τα παιδιά να προοδεύουν και να θριαμβεύουν σε όλους τους τομείς της ζωής τους ήταν η μεγαλύτερή επιβράβευσή μου ως εκπαιδευτικός και μία από τις δυνατότερες στιγμές», μας είπε η Μαρία Χριστοφόρου Χατζησοφοκλέους, Καθηγήτρια Οικιακής Οικονομίας – Αγωγής Υγείας σε σχολείο της Κύπρου, που συμμετείχε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αλφαβητάρι Οικονομικών» και το υλοποίησε στην τάξη της.
Τα παιδιά δημιούργησαν την εικονική επιχείρηση Κέφι Lab αποκτώντας σκοπό και στόχο, βελτιώνοντας τις δεξιότητές τους και το μαθησιακό τους επίπεδο. Η εικονική τους επιχείρηση διακρίθηκε και στον παγκύπριο διαγωνισμό δημιουργικότητας, καινοτομίας και επιχειρηματικής ιδέας «ΙΔΕΟΔΡΟΜΙΟ».
Όπως ανέφερε, οι μαθήτριες και οι μαθητές αποκόμισαν πολλαπλά οφέλη μέσα από το πρόγραμμα, βελτίωσαν τις γνώσεις τους γύρω από χρηματοοικονομικά ζητήματα, βελτιώθηκαν στο γλωσσικό και επικοινωνιακό κομμάτι, ενώ ανακάλυψαν και κρυφές δεξιότητες που δεν είχαν αναγνωρίσει πριν. Πολύ σημαντικό είναι το γεγονός ότι αυξήθηκε αισθητά η προθυμία έγκαιρης προσέλευσης στο σχολείο, μειώθηκαν τα ποσοστά ενδοσχολικής βίας και παραβατικότητας και ενισχύθηκαν πανανθρώπινες αρχές και αξίες όπως ο εθελοντισμός.
«Στο σχολείο μας πλέον καλλιεργούνται πρακτικές και κουλτούρα ίσης αντιμετώπισης και αποδοχής όλων των μαθητών ανεξαρτήτως κοινωνικοοικονομικού υπόβαθρου» σημείωσε η κ. Χριστοφόρου. Το μεγαλύτερο κέρδος για τα παιδιά ήταν ότι έπεισαν τους εαυτούς τους ότι μπορούν να τα καταφέρουν, κερδίζοντας τον σεβασμό και την αποδοχή από το περιβάλλον τους.
Αναφορικά με τη δική της εμπειρία από τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα, ως εκπαιδευτικός αλλά και ως μέλος και σύμβουλος της επιχειρηματικής ομάδας, ανέφερε χαρακτηριστικά: «μέσω της δικής μου επιμόρφωσης και του υποστηρικτικού μου έργου, κατάφερα να μεταλαμπαδεύσω γνώσεις και δεξιότητες που ποτέ προηγουμένως οι μαθητές αυτοί δεν είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και παράλληλα να εκπαιδευτούν».
Μετά την εφαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού στις τάξεις, διαπίστωσε ότι η οικονομική ανεξαρτησία είναι μια μορφή ελευθερίας, γι’ αυτό και τα παιδιά πρέπει να έρχονται σε επαφή με τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό με έγκαιρες και έγκυρες εκπαιδεύσεις ξεκινώντας από πολύ νεαρή ηλικία. Η εφαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού στις τάξεις έγινε βιωματικά, κάτι πολύ ευχάριστο για τους μαθητές, οι οποίοι καθημερινά καλούνταν να λάβουν κρίσιμες χρηματοοικονομικές αποφάσεις, που ήταν καίριες για τη βιώσιμη επιτυχία της λειτουργίας της επιχείρησης τους. Με το κλείσιμο της λειτουργίας της επιχείρησης τους, τα παιδιά, ενώ είχαν αρχίσει με ένα μικρό κεφάλαιο των €20, κατάφεραν να έχουν καθαρά έσοδα €1.011, 38, αποδεικνύοντας ότι οι αποφάσεις που έπαιρναν απέδωσαν καρπούς.
Τελικά, ο οικονομικός αλφαβητισμός μπορεί να δώσει στα παιδιά τα εφόδια ώστε να γίνουν υπεύθυνοι και ενεργοί πολίτες;
«Μέσα από τη δημιουργία της εικονικής μας επιχείρησης όλα τα παιδιά, μεταξύ αυτών και όλα τα παιδιά ΑΜΕΑ που φοιτούν στην Ειδική Μονάδα του σχολείου μας, μέσω βιωματικών δράσεων επιμορφώθηκαν, καλλιέργησαν δεξιότητες και απέκτησαν ζωτικές γνώσεις, απαραίτητες για την προσαρμογή τους σε ένα πιο ρεαλιστικό περιβάλλον». Η κ. Χριστοφόρου κλείνοντας, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο οικονομικός αλφαβητισμός είναι εξίσου αξιόλογος και σημαντικός, όσο και οι υπόλοιπες γνώσεις που οι μαθήτριες και οι μαθητές λαμβάνουν καθημερινά μέσα από τις σχολικές μονάδες και συνέχισε λέγοντας «ως εκπαιδευτικός αλλά και ως γονέας μέσα από αυτήν την πρωτόγνωρη και πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία, θα ήθελα τα παιδιά μου να μπορούσαν να τύχουν ανάλογων εμπειριών, εμπλουτισμού των γνώσεων τους, ανακάλυψης αλλά και καλλιέργειας των δεξιοτήτων τους… Μέσα από τον οικονομικό αλφαβητισμό, τα παιδιά μπορούν να γίνουν πιο υπεύθυνα, οικονομικά ανεξάρτητα και ενεργοί πολίτες οι οποίοι συνεισφέρουν σημαντικά στην εξέλιξη και ευημερία της κοινωνίας τόσο οικονομικά όσο και σε όλους τους τομείς».
Το πρόγραμμα «Αλφαβητάρι Οικονομικών στην Κύπρο» υλοποιείται από την ActionAid σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτου Κύπρου, απευθύνεται στην Ε' & ΣΤ' Δημοτικού, καθώς και στις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου και υλοποιείται με την υποστήριξη του Ινστιτούτου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.