Το «Αλφαβητάρι Οικονομικών στην Κύπρο» μέσα από τα μάτια των εκπαιδευτικών

«Χάρη στην ActionAid έχω την ευκαιρία να διευρύνω τις δεξιότητές μου και συγχρόνως να λειτουργήσω πολλαπλασιαστικά στους συναδέλφους μου, καταθέτοντας καλές πρακτικές και δίνοντας συμβουλές για να βιώσουν με τη σειρά τους τα οφέλη του Προγράμματος με τους δικούς τους μαθητές» είπε η Παναγιώτα Σουρίδη που είναι Φιλόλογος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και μέντορας εκπαιδευτικών στο πρόγραμμα «Αλφαβητάρι Οικονομικών στην Κύπρο».  

Το πρόγραμμα Αλφαβητάρι Οικονομικών στην Κύπρο, υλοποιείται από την ActionAid τα τελευταία δύο χρόνια με  στόχο την προώθηση της οικονομικής εκπαίδευσης στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από τη διασύνδεση της χρηματοοικονομικής παιδείας με την εκπαίδευση για την ενεργό πολιτειότητα. Ακολουθώντας την προσέγγιση «train the trainers»  δίνονται τα εφόδια στους εκπαιδευτικούς να υλοποιήσουν το πρόγραμμα στις τάξεις τους με τις μαθήτριες και τους μαθητές τους.

Η πραγματική γνώση σχετικά με το πώς υλοποιείται το πρόγραμμα στην τάξη, μπορεί να έρθει μόνο μέσα από τους ανθρώπους που εμπλέκονται άμεσα σε αυτό, γι’ αυτό και δύο εκπαιδευτικοί μοιράζονται την εμπειρία τους.

Η Παναγιώτα Σουρίδη, έχει διπλό ρόλο στο Πρόγραμμα, καθώς το εφαρμόζει από την πρώτη χρονιά στην τάξη της ενώ παράλληλα καθοδηγεί τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να το υλοποιήσουν. Αντίστοιχα η Μαρία Δημοπούλου,  εκπαιδευτικός και Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στη Δ/νση Π.Ε Α’ Αθήνας υλοποιεί και υποστηρίζει και εκείνη με τη σειρά της εκπαιδευτικούς στον σχεδιασμό και την υλοποίηση δραστηριοτήτων σχετικών με το πρόγραμμα.

Όπως λοιπόν είπε χαρακτηριστικά η κ. Δημοπούλου απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την ανταπόκριση των εκπαιδευτικών στο Πρόγραμμα, το πεδίο της οικονομικής εκπαίδευσης είναι πολύ καινούριο και πολύ σημαντικό και κίνησε το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν με ενδιαφέρον στην πρόκληση του να μάθουν και να εφαρμόσουν καινούρια πράγματα στην τάξη. Αντίστοιχα η κ. Σουρίδη, είπε ότι οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν ενθουσιασμένοι από τη συμμετοχή τους στις επιμορφώσεις, κάτι που δείχνει πως η εκπαιδευτική κοινότητα παραμένει σε εγρήγορση αναζητώντας γνώσεις και εργαλεία που βοηθούν ουσιαστικά.

Πώς όμως εφαρμόστηκε το εκπαιδευτικό υλικό στις τάξεις;  

Σύμφωνα με την κ. Σουρίδη, το εκπαιδευτικό  υλικό είναι ιδιαίτερα ευχάριστο και φιλικό στους μαθητές, αξιοποιεί τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους, τους καθιστά πρωταγωνιστές της ζωής τους και απαντά σε καθημερινά ερωτήματα που οι ταχύτατοι ρυθμοί ζωής δεν επιτρέπουν να συζητηθούν. Παράλληλα, καλλιεργεί τη νοημοσύνη των μαθητών σε πολλά επίπεδα και τη δυναμική της ομάδας σε κάθε δραστηριότητα. Η κ. Δημοπούλου με τη σειρά της τόνισε ότι το πρόγραμμα, με τα εγχειρίδιά του για μαθητή και εκπαιδευτικό, προσφέρουν ένα οργανωμένο πλαίσιο ενασχόλησης, διευκολύνοντας έτσι την ένταξη του  στο τυπικό ωρολόγιο πρόγραμμα.  

Πόσο σημαντικό είναι για τα παιδιά να εντρυφήσουν σε οικονομικούς όρους όπως είναι η κατανάλωση, η αποταμίευση, ο προϋπολογισμός και η επιχειρηματικότητα;

Οι όροι αυτοί είναι άμεσα συνυφασμένοι με καθετί γύρω τους, υπογράμμισε η κ. Σουρίδη και με την ίδια την καθημερινότητά τους. Τα παιδιά, όπως ανέφερε, είναι έτοιμα, αρκεί να τους προσφέρουμε βιωματική εκπαίδευση και ρόλους ευθύνης. Στην τάξη της μόλις ολοκλήρωσαν την αποτύπωση 15 μαθητικών επιχειρήσεων με μαθητές Α Γυμνασίου, με αφορμή το μάθημα της Οδύσσειας!

Ένα σημαντικό σημείο, που ξεχώρισε η κ. Δημοπούλου κατά τη διάρκεια της υλοποίησης, είναι η ευελιξία των δραστηριοτήτων καθώς επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς να εμπλουτίσουν τα μαθήματα ή άλλα σχέδια δράσης που υλοποιούν με τους μαθητές.

Τελικά μπορεί η οικονομική εκπαίδευση να διαμορφώσει ενεργούς και υπεύθυνους πολίτες και τι πραγματικά σημαίνει αυτό;

Η οικονομική εκπαίδευση είναι πολιτική και κοινωνική εκπαίδευση. Το πρόγραμμα το αποδεικνύει αυτό στην πράξη με τον καλύτερο τρόπο, όπως ανέφερε η κ. Σουρίδη. Το σύγχρονο σχολείο έχει ανάγκη από εργαλεία επίκαιρα, ώστε να γίνει πράξη η διαθεματική προσέγγιση των κοινωνικών ζητημάτων. Στο σχολείο, επομένως, η οικονομική εκπαίδευση κρίνεται απαραίτητη και άρρηκτα συνδεδεμένη με τις δεξιότητες ζωής των σημερινών παιδιών και αυριανών πολιτών. Σύμφωνα με την κ. Δημοπούλου, η οικονομική εκπαίδευση μπορεί σίγουρα να διαμορφώσει ενήμερους και ενεργούς πολίτες μέσα από  την εξοικείωση με την κοινωνική οικονομία, το δίκαιο και αλληλέγγυο εμπόριο, τον εγγραμματισμό πάνω σε μια σειρά δικαιωμάτων και τον οραματισμό μιας  δίκαιης κοινωνίας.

Το πρόγραμμα «Αλφαβητάρι Οικονομικών στην Κύπρο» υλοποιείται από την ActionAid σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτου Κύπρου, απευθύνεται στην Ε' & ΣΤ' Δημοτικού, καθώς και στις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου και υλοποιείται με την υποστήριξη του Ινστιτούτου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.